Jump to content

Aiuto per problema tra il G27 e il gioco


Guest Joram

Recommended Posts

Innanzitutto salve a tutti, mi sono iscritto da poco :wave:

 

Prima di lanciare questa richiesta di aiuto ho provato per giorni ad informarmi e/o industriarmi con qualche prova o workaround, ma non ne sono venuto capo non trovando altri con lo stesso problema .

 

Per dirla in parole povere, faccio subito un esempio: quando giro lo sterzo fisico (il G27) a 90 gradi, nel gioco lo sterzo virtuale è circa a 94 gradi..  In pratica, la corsa dall'inizio alla fine è corretta, nel senso che girando tutto lo sterzo linearmente si muove fin dal centro fino ai 900 gradi, ma sembra come se accelleri la rotazione, cumulando poi l'effetto e quindi aumentando sempre di più lo scarto di gradi tra il volante fisico e quello virtuale. Riepilogando, se le razze  orizzontali del G27 sono perfettamente verticali, nel gioco lo sterzo è ulteriormente ruotato, quindi questo mi dà anche troppa sensibilità nei gradi che servono per entrare in curva con precisione e mi reca non pochi problemi... lo sò che potrei levare il volante virtuale, ma il fatto che lo sterzo non sia 1:1 e che giri di più, pregiudica la guida.

 

Dunque, ho impostato 900 gradi nel profiler e in AC, la gamma è a 1.00, il filtro a 0 e la sensibilità alla velocità a 0 ovviamente, così come ho sempre fatto peraltro.  Non sò che altro provare, una volta era 1:1 preciso in AC. Ho controllato nel pannello del volante e la rotazione è corretta, quindi posso presumere sia un problema con AC aggiornato.  Spero non sia il volante, ma dal pannello è corretto, speriamo bene. :D  Che ne pensate?

 

Grazie dell'attenzione a chi leggerà :D

 

Link to comment
Share on other sites

Ciao,

hai provato a rinominare la cartella Assetto Corsa dentro documenti e a rifare i settaggi da capo?

In pratica, AC ri-creerà una cartella nuova con le preferenze nuove, ecc. ecc.

Se vuoi conservare i tuoi tempi e altre impostazioni - tranne quelle del G27, direi :) - puoi rimettere i vecchi file nella nuova cartellina manualmente, dopo che hai reimpostato il volante.

A volte aiuta, ma non  garantisco che sia l'unica soluzione.

Link to comment
Share on other sites

assicurati che nel profiler Logitech non stia caricando un profilo per un altro gioco.. sembra una cosa ininfluente, ma spesso causa problemi del genere.. poi setta il profiler così:

 

forza effetti globale: 100

forza effetto molla: 0

forza effetto: 0

molla di centratura: senza spunta e 0

pedali combinati senza spunta

rotazione 900°

metti la spunta su consenti al gioco di adattare le impostazioni

 

ingame prova a caricare un profilo già pronto del G27 senza modificarlo e vedi se va...

 

EDIT: prova anche diverse auto, magari è un problema di una determinata auto e non del volante...

Edited by BoNI
Link to comment
Share on other sites

Logitech Support Specialist

DF GT Pro/G25/G27 Setup Guide

Acronyms


1.  FFB (Force Feedback)
2.  Pippo (game sim)
3.  O/S (Operating System)
4.  LGS (Logitech Gaming Software)
5.  DoR  (Degrees of Rotation)

Problems this guide is sets out to resolve


*  FFB regarding tyre grip and weight transfer feels numb
*  Steering feels a little unresponsive
*  Little to no FFB on bumps or drop-offs where the steering should feel “Light”


(Light refers to the decrease in steering drag as the tire/surface friction is reduced due to physical forces on the car as the track surface changes elevation. Think of a car going over a jump or having the front wheels lifted off of the surface - the steering becomes very "light" or easy to turn.)


*  No feeling of grip-loss during braking or over-steering
*  Feeling of low brake power
*  Effects of Input Lag

Benefits


* Fine control at high speed and course control at slower speeds when turning hard


Fine control is for the central point of wheel travel. This accelerates the further the wheel rotates thus allowing you to use a relatively low physical rotation probably around 180 - 200 degrees either side of centre.


FFB in many wheels works best at and around the centre but to do this many use low degrees of rotation so they have fast responsive steering, the BIG downside to this is very poor accuracy and precision often oversteering into corners ( a good sign the Steering lock is too high) as well as exiting. ( a good sign that there is too low a degree set in the Profiler)


Course control can apply to a number of areas, steering being the main one. This is effected by 4 variables:


* Steering Degrees of Rotation. ( LGS AND In Game )
* * Steering Sensitivity (LGS AND In Game)
* * Steering Lock ( In Game ).
* * Special Steering Wheel Settings (LGS)


Some Games/Simulations are good at accessing Special settings internally in the LGS that drives FFB which is why virtually no spring effect is used, nor should it be used unless absolutely necessary.


So you can now see that with careful tuning this can be made much finer where it needs to be courser at the extremities WITHOUT resorting to reducing the DoR. Just because you have 900 DoR in LGS and 900 DoR in Game DOES NOT mean that you need to crank around on the wheel like a demented hamster.
Tuning of the Throttle and Brake can also reap benefits not readily apparent.



If you use any of the Logitech Wheels then you:


* MUST run the Logitech Profiler Software
* MUST create a Global Profile and then a separate Profile for EVERY race Sim you run so that settings are never mixed
* MUST tune the Axis settings to give you MAXIMUM Steering and Brake and MINIMUM Throttle sensitivity


I have found that the reason that way too many Sim-players have issues with the Logitech Wheels is because they simply do not understand how the Profiler Software works so they cannot benefit fully.


Create Global Device Settings


Go to: Logitech Profiler > Options > Global Device Settings

Apply these settings:


Setting
    Value
    Overall Effect
    115%
    Spring Effect Strength
    50 % (Spring effect is not needed due to the way modern Race Sims work BUT you should set this just the same)


    Damper Effect Strength
    150%
    Enable Centering Spring in FFB Games
    Ticked
    Centering Spring Strength
    50%
    Degrees of Rotation
    900 (IMHO It's a bit pointless having a 900 degree wheel if your not going to use the fine steering control offered by it)
    Allow Game to adjust settings
    Do NOT Tick!

    

 (i valori riportati sopra non sono un "Dogma"  ...sono da perfezionare a sensazione personale, ma danno molto l'idea di base)

IMPORTANT


Do NOT Allow Game to Adjust Settings is where people go wrong!




If a game is allowed to change something in the Global Profiler (Base Settings) and then you go to "Pippo" for instance, the Controller.ini file is opened. What it remembers doesn't match with the last settings stored in the Global Profiler’s (HIDDEN) settings. You chase your tail and can't understand why the Wheel isn't behaving properly.


So now you know, NEVER never rely on the one Global profile for sim racing.


You may blame the Game / Simulation where in fact it is your wheel doing what it was told because you allowed it to.


The Global settings are just that, Global, and what every subsequent Custom Profile uses as a base to work from, similar to the Global Profile in the Nvidia Application Panel whereby game executables have over arching individual game variables / settings.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.--.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Create a profile for Pippo; Give it a Name and Edit it


Go to: Logitech Profiler > Profile> New > then “Name, Create and Associate Profile with Pippo.”


Go to: Edit > Specific Game Settings> Apply these settings:


Setting
    Value
    Overall Effect
    130% (This is a percentage of the 115% set in Global. If you want things a little stiffer then increase this to 140% or to your preference.)
    Spring Effect Strength
    0%


    Damper Effect Strength
    150% (Adds drag to the wheel and helps prevent over correction and smooth’s out your input)


    Enable Centering Spring in FFB Games
    Ticked


    Centering Spring Strength
    0% (The reason for this is it allows the actual cars camber and camber settings to influence the way you FEEL the road - if this is un-ticked you will not feel this accurately)
    Use Special Steering Wheel Settings
    Ticked
    Report Combined Pedals
    (User preference. For some Sim PCs and setups this may cause issues , it is designed for Wheel Pedal combo's that do not have a clutch, It is more a game preference some Game/Simulations require it some don't.)
    Degrees of Rotation
    900 (Recommended)
    Use Special Game Settings
    Ticked (See comment below)
    Allow Game to adjust settings
    Ticked. (These two are very important as this allows the game to alter settings INTERNALLY into the Profiler that we cannot see in the GUI)
    



Note: The Damper setting is for gravel Mud and other areas that provide additional drag on the Wheel , it also assists you in NOT over reacting and thus over correcting in some situations. Additionally It also has no effect of how fast you can turn the wheel but it does help by providing some measure of resistance that we don’t get because we are not connected to road wheels.


Note: Adjust Centering Spring Strength to your user preference. Between 0-5%

Link to comment
Share on other sites

Grazie per le risposte, anche se non assiduamente, sono anni che simulo con NetKar, GPL, RFACTOR, Iracing un paio di mesi, Euro Truck simulator pure asd e altri. Mi sono sempre informato sui forum e non credo sia il profiler impostato male il problema.. dato che è sempre andato su tutti i giochi. Ora rimetto il caro vecchio nKpro e vedo se mi fà quel giochetto anche lì... se me lo fà allora mi devo preoccupare del volante... a livello software ho già provato/fatto di tutto.   Comunque il problema è accentuato con le macchine a 900°, con le GT è pochissimo lo scarto, mi chiedo se non mi stia preoccupando di una cosa che per AC è normale, magari visualizza male il volante, ma mi pare strano... boh ora vedo con Netkar e vi dico :D

 

 

EDIT: Anche su nKpro non è 1:1 preciso, quindi niente è il volante... anche se non capisco che sia successo, centrato è centrato quindi la calibratura la fà bene presumo e non c'è da stringere niente penso... poi è assurdo che a 90 gradi a destra per esempio è praticamente 1 a 1 su nKpro, ma arrivando a 180 non è più pari... asd che succede?

 

RIEDIT: Ok ho abbassato del 4% la sensibilità dell'asse dal profiler. Ora almeno nei primi 270 gradi circa, è 1 a 1... poi dopo no, ma pazienza, l'importante era al centro, forse il g27 ha perso qualche colpo o non sò cosa stia succedendo :)

Edited by Joram
Link to comment
Share on other sites

Comunque il problema è accentuato con le macchine a 900°

 

Ocio, magari quelle auto prevedono piu' di 900° di rotazione...

In tal caso, e' ovvio che col G25 la rotazione del volante fisico e del virtuale, non possa essere al 100% coerente.

Link to comment
Share on other sites

Ok grazie 2slow4u, probabilmente le macchine a 1080 e altri problemi che ho avuto, in combinazione, mi hanno confuso le idee, penso sia così, anche se ormai che sono pignolo, noto che sterzando di 300 gradi nessuna macchina è perfettamente 1 a 1, in gioco continua a sterzare di più ma è abbastanza trascurabile la cosa, penso sia normale a questo punto. Probabilmente prima non ci facevo caso.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

ciao , è poco che uso assetto corsa 1.3.4  su Windows 10  e anch'io ho alcuni dubbi  quando utilizzo vetture da meno di 900° sterzo.

  volante g27 mod manufactory condensatore 2\3

 

  esempio: lotus 98t

900° prof. Logitech , in gioco 900° ...riesco a stare in pista abbastanza agevolmente al nordshelife.,mi manca un filo di reattività ma se imposto nel gioco qualsiasi altro grado , non lo prende...paradossalmente se metto i 460° non li prende..e anche solo 40° , a video non cambia nulla...per sterzare tutto  devo comunque staccare le mani dal volante...mooolto strano.....se è il gioco che ci pensa come ve lo spiegate che le ruote a video girano più del normale?

Edited by rdasisva
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.