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[PS4] CSL Elite Racing Wheel by Fanatec


VELOCIPEDE

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Fanatec presenta il nuovo CSL Universal Hub

La Fanatec presenta oggi il nuovo CSL Universal Hub, un hub a basso costo ma con tutte le funzioni necessarie presenti, pensato espressamente per i volanti della serie CSL. Il CSL Universal Hub è già disponibile per l'acquisto sullo shop Fanatec ad euro 149,95.

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Quote

Performance and value.

The CSL Universal Hub supports a wide variety of wheel rims, combining many of the advanced features of the ClubSport Universal Hub at a lower price.

Easy width adjustment.

An innovative slider mechanism allows effortless positioning of the button islands and shifter paddles to suit different wheel sizes. Stepless slider for precise adjustment.

Attach any rim you want.

Threaded holes for wheel rims with a 3 x 50 mm or 6 x 70 mm pattern means that all current Fanatec wheel rims can be attached to the CSL Universal Hub. It is also compatible with many wheel rims from brands such as MOMO, Sparco, or OMP.

Packed with features.

The design of the integrated button islands, display, and shifters provides a very neat appearance with several wheel rim combinations. The button layout is optimised for training muscle memory, with different sizes, shapes, and heights that will become familiar by feel alone.

Plenty of inputs.

Alongside eight standard buttons with snap-dome activation, the integrated button islands also feature a 2-way rocker switch, two 2-way toggle switches, and a 7-way FunkySwitch™ with rotary encoder functionality.

Snap-dome shifter paddles.

Reinforced with a honeycomb structure, the paddles are shaped to fit most wheel rims. The width of the paddle positions is adjusted together with the button islands as part of the slider mechanism. Snap-dome activation gives a reassuring click with every shift.

Tuning Menu access.

You can access the FANATEC® Tuning Menu with just the press of a button. Adjust your wheel base force feedback and other hardware settings while you drive.

Tuning with the FunkySwitch™.

The 7-way FunkySwitch™ is a multi-purpose input device, with d-pad, push-button, and rotary encoder. Press the Tuning Button to bring up the Tuning Menu on the integrated display, and adjust settings with the FunkySwitch™.

Tool-free Simplified Quick Release.

No clamping bolt required! The improved Simplified Quick Release Adapter clamps easily to the steering shaft by hand, without the need for tools. The adapter is also removable, and can be replaced with the ClubSport Quick Release Adapter, unlocking High Torque Mode on Podium wheel bases.

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  • Lele "NightRider" Albanes

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  • VELOCIPEDE

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  • Uff

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  • Tjetbenz

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Direi che Fanatec con questo prodotto ha fatto un mezzo passo falso, ottima l'idea ma applicata in maniera veramente approssimativa con il solo interesse di mantenere bassi i costi e un prodotto alla fine mediocre per alcuni aspetti che vado ad elencare.

Il piu' grande problema e' la flessione che tutta la pulsantiera ha una volta che il cambio e' stato allungato alla sua massima estensione, come si puo vedere dai video e' regolabile ma essendo in plastica flette in maniera evidente, vi allego una video recensione in tedesco ma con i sottotitoli in inglese, fermo restando che le immagini valgono piu' di mille parole.

Altra grave pecca e' la mancanza di un cambio magnetico, queste maledette calamite costano una stupidata ma poi perche' rilasciare una versione gia' compresa di shifter quando a listino ci sono gia' due ottimi cambi da utilizzare/comprare a propria preferenza?!

Il prezzo e' anche onesto se non fosse che la pulsantiera non e' utilizzabile sulle basi Podium o almeno e' utilizzabile ma vengono limitate a 8 nm, considerate che il quick release clubsport costa circa 100 euro andando inevitabilmente a portare fuori prezzo questa periferica. Il display e' quello vecchio e non quello oled, le palette del cambio sono in plastica cosi come il 90% di tutto il resto, niente rotary e direi il tutto troppo plasticoso. Peccato!

P.S.

In alto c'e' una porta che loro chiamano "DataPort-C", altro non e' una USB Type-c e che verra' utilizzata in futuro, molto probabile che nelle prossime uscite ci sia un display da abbinare a questa pulsantiera.

La review di Ron:   

 

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Fanatec ha rilasciato la v400 del suo Driver Firmware Manager. L'aggiornamento, oltre a correggere vari problemi riscontrati con le periferiche della casa tedesca, porta con sè numerose migliorie, come ad esempio il tool per la calibrazione e la possibilità di salvare un menu personalizzato.

Il Fanatec Driver 400 è scaricabile direttamente da qui.

Quote

Changelog since driver version 381

General

  • New Firmware Manager guiding the user through all firmware updates step by step including instructions and functions to calibrate wheel center, shifter and more. Driver property page now only has one update button which opens the Firmware manager.
  • Firmware Manager can save your Tuning Menu settings and restore them automatically after the update if you want to
  • New function to inform the user if a new steering wheel is attached which the currently installed base firmware doesn't know and can't support. If it is shown the user has to download the most recent driver from the steering wheels download page and update the firmware.
    • Pop-up message on the drivers property page
    • Wheels with 7-segment display will show a blinking "Upd" 
    • Wheels with small OLED display will show "CAUTION Please update the Firmware!"
    • Bases or wheels with big OLED display will show "CAUTION Steering Wheel not supported! Please update the Firmware!"

ClubSport Pedals V3

  • Improved smoothness of the load cell / brake pedal signal. Pedals need to be plugged in via USB for the firmware update. Never connect pedals via USB and RJ12 at the same time! In case you want to compare old and new or revert to the old one -> change Firmware Manager to manual update, open the Updater and then use the 3 dots to select version 1.30.

Podium DD Wheel Base

  • [LIN] FFB Linearity Tuning Menu Setting now set to ON by default.

CSL E Wheel Base 1.1

  • Fixed: Endstop on left/CCW side comes bit later than on the right/CW side

Button Module Endurance

  • Now will show all pop-up messages like the Podium DD display. For example: Torque Key warning, shifter/center calibration instruction and more

McLaren GT3

  • Fixed: Driver does not recognize initial State of 1-12-MPSs after restart if MPS Mode is set to PULSE

Driver

  • Fixed missing motor firmware version for CSL E WB 1.1
  • Fixed pedal vibration buttons missing
  • Implemented Generic Wheel pop-up

Firmware versions included

  • CS Pedals V3 : v1.31 (NEW)
  • CSW V1 Base : v684 (NEW)
  • CSW V2 Base : v684 (NEW)
  • CSW V2.5 Base : v684 (NEW)
  • CSL E Base (1.1) : v684 (NEW)
  • CSL E Base PS4 : v684 (NEW)
  • P DD Base : v684 (NEW)
  • P DD WQR : v6
  • CSL/CSW Motor : v22
  • DD1 Motor : v40
  • DD2 Motor : v40
  • McLaren GT3 : v32 (NEW)
  • McLaren GT3 V2 : v40 (NEW)
  • Formula V2   : v40 (NEW)
  • Podium Hub : v5 (NEW)
  • Podium BME : v17 (NEW)

Known Issues 

  • After the driver installation or firmware update, it is possible that the wheel base is not shown in the device list anymore. If this is the case, launch the driver installation again and run the repair function.
  • Podium wheel base jolts can happen on ITM or analysis screens of the wheel base display. A workaround is to use the default screen with “Fanatec” logo while driving. Last year we could solve the jolts which happened also on the default screen, we will now work on the remaining jolts on the other analysis and ITM screens.
  • If the Podium DD is put into COMP mode for the first time after driver installation a restart might be needed so the property page can get opened without an error message as the DD is then detected as a new device.
  • BME on Xbox: Guide button acts as long press even when pressed briefly

 

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On 1/21/2021 at 11:14 PM, Alfred ita said:

Direi che Fanatec con questo prodotto ha fatto un mezzo passo falso, ottima l'idea ma applicata in maniera veramente approssimativa con il solo interesse di mantenere bassi i costi e un prodotto alla fine mediocre per alcuni aspetti che vado ad elencare.

Il piu' grande problema e' la flessione che tutta la pulsantiera ha una volta che il cambio e' stato allungato alla sua massima estensione, come si puo vedere dai video e' regolabile ma essendo in plastica flette in maniera evidente, vi allego una video recensione in tedesco ma con i sottotitoli in inglese, fermo restando che le immagini valgono piu' di mille parole.

Altra grave pecca e' la mancanza di un cambio magnetico, queste maledette calamite costano una stupidata ma poi perche' rilasciare una versione gia' compresa di shifter quando a listino ci sono gia' due ottimi cambi da utilizzare/comprare a propria preferenza?!

Il prezzo e' anche onesto se non fosse che la pulsantiera non e' utilizzabile sulle basi Podium o almeno e' utilizzabile ma vengono limitate a 8 nm, considerate che il quick release clubsport costa circa 100 euro andando inevitabilmente a portare fuori prezzo questa periferica. Il display e' quello vecchio e non quello oled, le palette del cambio sono in plastica cosi come il 90% di tutto il resto, niente rotary e direi il tutto troppo plasticoso. Peccato!

P.S.

In alto c'e' una porta che loro chiamano "DataPort-C", altro non e' una USB Type-c e che verra' utilizzata in futuro, molto probabile che nelle prossime uscite ci sia un display da abbinare a questa pulsantiera.

La review di Ron:   

 

Beh facendo parte della roba "economica" Fanatec un po di difetti come tutte le periferiche della linea CSL li ha. Per il Podium meglio prendere sempre la roba Podium che sperare che roba che è pensata per andare su una base che ha meno di un terzo della coppia(o un quarto per il DD2) vada bene anche sul Podium. Siamo forse noi che vogliamo troppo dalla roba CSL....

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5 hours ago, Lele "NightRider" Albanes said:

Beh facendo parte della roba "economica" Fanatec un po di difetti come tutte le periferiche della linea CSL li ha. Per il Podium meglio prendere sempre la roba Podium che sperare che roba che è pensata per andare su una base che ha meno di un terzo della coppia(o un quarto per il DD2) vada bene anche sul Podium. Siamo forse noi che vogliamo troppo dalla roba CSL....

Lele hai perfettamente ragione ma quella flessione ogni volta che la paletta del cambio viene usata e ben evidenziata nel video di Ron non si puo' proprio vedere... poi ci mancherebbe e' roba economica ma poi neanche tanto dato che se aggiungi il QR si arriva a 250 euro piu' spedizione. Probabilmente sono io che sono troppo esigente!

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  • 2 weeks later...

Ciao a tutti ho letto del firmware 400,ma sul sito fanatec nella sezione csl 1.1 il firmware scaricabile è la 381. 

 

Come mai? 

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